Rotarybezoek aan Feadship de Vries
In maart heeft onze Rotaryclub een bezoek gebracht bij Feadship de Vries in Aalsmeer.
Joost de Vries, Tom de Vries en Roy Winters hebben ons rondgeleid en een presentatie gegeven over het bedrijf, zijn ontstaan, geschiedenis en huidige stand van zaken.
De Vries scheepsbouw opgericht in 1906, ruim 100 jaar geleden, en is dus KONINKLIJKE DE VRIES SCHEEPSBOUW. Wat doen zij? Bouwen, ontwerpen en in de vaart houden van Super Jachten op verschillende vestigingen. Ze zijn begonnen met houten werkschepen en pramen. Het is nog steeds een echt familie bedrijf. Daarna kwamen de motor- en zeiljachten. Elke generatie ontwikkelde verder. Er is al een langere tijd samenwerking met een andere scheepsbouwer, van Lent op de Kaag.
Beide zijn zelfstandige bedrijven maar gezamenlijk hebben zij FEADSHIP opgericht, officieel FEADSHIP ROYAL DUTCH SHIPYARDS. Hun doel, voor klanten droomschepen bouwen met getalenteerde vakmensen tot in de kleinste details. Op werven in Aalsmeer en Makkum met een hele rits toeleveringsbedrijven in o.a. Papendrecht, Leiden, Moordrecht, Hoofddorp, etc.
Daardoor is elk Schip Uniek Engineering, alle componenten op maat gemaakt in volledig eigen beheer, inclusief alle techniek. Op dit moment staat de vierde generatie de Vries aan de leiding en zit de vijfde generatie in de pijplijn. Met nog steeds de missie om de beste boten ter wereld te bouwen.
Toen deze 4e generatie in het bedrijf kwam werkten er 90 mensen, op dit moment zijn het er 1400 in eigen dienst en 2100 inclusief onderaannemers. In Aalsmeer zijn 3 droogdokken met de mogelijkheid te bouwen tot ca. 90 meter lengte. In Makkum hebben zij 2 droogdokken waar tot ca. 140 meter lengte kan worden gebouwd. Bouwen met PASSIE en met ELKAAR. Echte trouwe vakmensen, dus weinig personeel verloop.
De Casco’s worden in Papendrecht gebouwd, de interieurs in Moordrecht en veel equipment bij Akkerboom in Leiden. Ze beschikken ook over een eigen uitzendbureau, de Uijt.
Met van Lent, 2 scheepsbouwers welke samenwerken als zelfstandige concurrenten. En bezig met elektrische motoren, welke onder de boten komen te hangen, accu pakketten, de nieuwe generatie voortstuwing met generatoren welke stroom opwekken, met HVO brandstof welke in vergelijking met confessionele diesel slechts 5% uitstoot hebben.
Heer de Vries zegt, wij zetten de standaard door steeds de standaard aan te passen met als doelstelling ook M.V.O. (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen), operationeel excellente bouwprocessen, een Nederlands Product met de aller nieuwste technieken.



